Wyzwanie komunikowanie się

Kiedy dzieli nas rzeka, zbudujmy most….

 

Komunikacja międzyludzka to wymiana myśli, emocji i koncepcji. Umiejętność porozumiewania się, służy pogłębianiu więzi międzyludzkich i wykorzystaniu ludzkiego potencjału dla dobra wszystkich.   Jakże często komunikujemy się, ale się nie rozumiemy.

Kiedy myślę o komunikacji między ludźmi, przychodzi mi na myśl metafora rzeki i mostu.

Masz swoje marzenia, ułożyłeś plan na życie, nawet zacząłeś go realizować. Masz energię i motywację. W pewnym momencie, zaczynasz się rozglądać i widzisz, że na brzegu rzeki stoisz sam, a osoba, z którą chciałeś te marzenia realizować, tworzyć fajną relację, związek, rodzinę, ciekawy projekt zawodowy lub fantastyczną wyprawę, oddaliła się od Ciebie.  Niby jest w pobliżu, widzisz ją, a ona ciebie, ale… znalazła się na drugim brzegu.

Próbujesz do niej wołać, machasz rękami, jednak szum wody porywa słowa, które ulatują nie wiadomo gdzie.

Podejmujesz kolejne próby przedostania się na drugi brzeg. Może  łódka, ponton, tratwa? Wszystkie zawodzą. Prąd rzeki jest zdecydowanie za silny. Czujesz napięcie, frustrację, złość. Sytuacja staje się patowa.

I nagle zdajesz sobie sprawę, że coś tracisz, stajesz w obliczu porażki. W stresie tracisz z pola widzenia swój dotychczasowy cel.

Wiesz jednak, że wspólnie możecie osiągnąć o wiele więcej, niż każde z was mogłoby osiągnąć osobno. Trzeba jednak zrobić wszystko, by druga osoba cię usłyszała. Jeśli stoi na drugim brzegu, powinieneś pomyśleć o zbudowaniu mostu.

A jeżeli chcesz by to był solidny, trwały most zadbaj o mocne fundamenty i konkretne zasady.

Dwa światy, dwa bieguny, dwa brzegi rzeki i mądre połączenie.

Most pomoże wykorzystać zasoby każdej ze stron.

Żeby był solidny – potrzebujesz zbudować filary, przęsła i bezpieczną  nawierzchnię.

 

Pierwszy filar dobrej komunikacji to …SZACUNEK

 – szanuj swoje uczucia, czuj to co czuj

–  uwzględniaj uczucia innych

– zrozum, że nie zrozumiesz, dlaczego ktoś myśli i czuje inaczej

Drugi filar to ZAUFANIE

– nie oceniaj

– nie krytykuj

– słuchaj uważnie

Trzeci filar to ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

– Ty jesteś odpowiedzialny w 100% za swoją zdolność do komunikowania się z drugim człowiekiem i napięcie związane z brakiem zrozumienia

– nadmierne emocje, odczytaj jako informację, że być może są jakieś niedokończone rozmowy, sprawy w Twojej historii

– na Tobie spoczywa wybranie formy uwalniania własnych emocji, w nie raniący nikogo sposób.

Jeżeli to przyjmujesz… jesteś już w połowie drogi.

 

 

Czwarty filar to WSPÓŁZALEŻNOŚĆ

– skupiasz się na faktach a nie na atakowaniu rozmówcy

– razem ustalacie, co możecie zrobić w tej sytuacji

– wspólnie szukacie rozwiązań na przyszłość, aby trudne sytuacje się nie powtarzały

Uznanie współistnienia za  wartość a nie przymus, zdecydowanie bardziej umacnia naderwane więzi.

Filary pod przęsła mostu masz gotowe. Na nich układasz piękną, gładką nawierzchnię, przechodzisz swobodnie. Mądrze prowadzona rozmowa, bez potrzeby posiadania i bronienia swoich racji z dokładnie takimi samymi potrzebami drugiej osoby – przewiduje obustronną wygraną.

Spotykacie się i od tej pory działacie wg zasady win-win: wygrana –wygrana. Łączycie dwa różne, ale jakże bogate światy. Nadal nic nie rozumiesz, dlaczego inni mają inaczej niż Ty, ale efekt końcowy mile Cię zaskakuje. Wygrywasz Ty i wygrywa druga strona. Czujesz się wygrany podwójnie.

Pamiętaj!

Oto Twoje filary do coraz lepszej komunikacji:

SZACUNEK, ZAUFANIE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WSPÓŁZALEŻNOŚĆ.   

Jak powiedział John C. Maxwell:

Łatwo jest wypowiadać słowa. Wszyscy to robią. Powstaje jednak pytanie, co zrobić by miały one znaczenie.

Ty już wiesz.

Zbuduj most na mocnych filarach…

 

Dodaj komentarz